محمدرضا فلاح؛ ابوالفضل حاتمی ورزنه؛ طاهره رضایی
چکیده
امروزه بومگردی بهعنوان زیرمجموعه گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیتهایی همچون انتقال و آشنایی با آدابورسوم بومی و منطقهای نیز به دنبال دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بومگردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- ...
بیشتر
امروزه بومگردی بهعنوان زیرمجموعه گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیتهایی همچون انتقال و آشنایی با آدابورسوم بومی و منطقهای نیز به دنبال دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بومگردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان و فعالان حوزههای مرتبط با بومگردی با حداقل 2 سال سابقه تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری نظری و با مصاحبه اکتشافی با 14 نفر اشباع حاصلشده است. در این مطالعه از نظریه زمینهای گلیزری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده که درنتیجه آن 30 واقعه در 4 مفهوم و 2 مقوله اصلی برچسبگذاری شده است. یافتهها نشان میدهد برای ورود موفق کارآفرینان به حوزه کارآفرینی باید بین عوامل توانمندساز و ظرفیت ساز نوعی همافزایی از طریق تعاملات چندگانه بین عوامل تحریککننده، تسهیلکننده، توسعهدهنده و زمینهساز ایجاد شود.